Tak tady máme někoho nového a prý nesmírně talentovaného po stránce multiinstrumentální i po...
Vlastně po všech stránkách, jak nám kolikrát nalhávají promo žvásty. Tím někým je Andrea Bruzzone a
uvidíme, kolik pravdy z promo listu se točí kolem jeho projektu BEKOR QILISH. Ano, máme tady další
one man záležitost pod vydavatelstvím I, Voidhanger Records, ale při nahrávání debutového alba
„Throes Of Death From The Dreamed Nihilism“ bylo využito i služeb hostujících muzikantů a to muzikantů
ne ledajakých. Ze skladeb tedy můžete slyšet hudební umění Colina Marstona (Krallice, Gorguts), Gabriele
Gramaglii (Cosmic Putrefaction, Vertebra Atlantis), Romaina Goulona (Sadist, Necrophagist) a Eugena
Ryabchenka (Flashgod Apocalypse). No a znalý těchto jmen by již mohli být v případě hudebního směřování
projektu BEKOR QILISH trochu v obraze, neboť všichni hosté jsou uznávaní mistři nejtechničtějšího,
nejprogresivnějšího a nejexperimentálnějšího extrémního metalu. Tak a teď jsou doma i posluchači neznalí
a je ještě nutné podotknout, že se jedná o album hodně avantgardní, které rozhodně nejde zařadit do jednoho
žánru v přímém pruhu. Nic jiného bych od labelu I, Voidhanger Records snad ani nečekal. No a mně, i když
front cover alba i jakási hudební alegorická kosmičnost to hází někam jinam, připomínají písničky na albu
uličky rudolfínské Prahy po setmění, kdy se z nich vytrácí lesk a sláva romantismu i osvíceného bezpečí.
Kdy chůze po křivolaké, kamenité dlažbě začíná být zákeřně bolestivá. Kdy temná zákoutí uliček začínají
nahánět děs. Kdy v tom děsu začíná ožívat tajemno okultismu, zneužitého ku prospěchu jedince. Již jen
Bruzzonův vrčivý vokální projev dodává albu konzistentní black metalovou atmosféru. I když ne pouze onen
hrdelní řev, ale i zvláštní black metalové kytarové motivy, které se mění ve smrtící salvy neurčita v
death metalovém podání s plasticky vesmírnými zvuky kláves i free jazz astrálnem, jako z přízračné krajiny,
o které možná sníte, ale navštívit byste ji nechtěli. Vynalézavost smrští pokřivených riffů ve složitých
rytmech je totálně na hlavu postavená a mnohým nemusí absolutně dávat smysl. Logická povznesenost zde dostává
pěkně na frak a každá ze skladeb by svou nápaditostí vystačila na celé album. Jenomže by mnohé nápady asi
jen těžko byl schopen někdo využít plnou měrou, pokud by se jich dotyční interpreti nebáli, protože kolikrát
působí jako splašené ozubené kolo z orloje, který chce za jednu temnou hodinu stihnout to, co by jiným
orlojům trvalo celý světelný rok. BEKOR QILISH ukazují, kolik se toho dá stihnout i za pouhých šedesát
sekund a potom kolikrát písničky působí jako zašifrovaný těsnopis v hlučné podobě. Zvláštností alba je, že
se po zvukové stránce vyhnulo moderní hutnosti a jako by bylo vsazeno na povrchní hluk bez jakýchkoliv příkras.
Na jednu stranu je to plus, protože album tím nezapadá do řady všech jakoby progresivních smotků současné doby,
ale jakási vrzavá skřípavost kytar by mohla v někom vzbuzovat negativní odpor k dlouhodobému poslechu. No,
ale prostě svět undergroundu porodil další šílenost, odporující běžným hudebním pravidlům a to šílenost
hodně dobrou. 3.7.2022 (Rock´N´Roll Hell [8/10])
Article | BEKOR QILISH - Throes Of Death From The Dreamed Nihilism (2022) • Deadzine.eu