Po delší době se mi do rukou dostává symphonic metalové album, kdy se mi při psaní slova
metal po slovu symfonický jaksi zauzlovávají prsty. Ne že by na albu „Vertalia“, řecké kapely
FORTIS VENTUS, elektrické kytary byly odsunuty na vedlejší kolej, nebo upozaděny za symfonické
velikášství, ale jsou zde přeci jenom součástí něčeho velikého. Nedostávají takový prostor v
nápaditosti skladeb, abych mohl tvrdit, že se jedná o skutečné metalové album. Jejich funkce
je jaksi omezena na nutný doprovod symfonických anabází a vlastně i v některých částech alba
kytary absentují. Kytarová sóla na tomto albu rovněž nehledejte. Ovšem na to jsem byl vydavatelstvím
Rockshots Records upozorněn i s tím, že album obsahuje soundtrackové vlivy filmových prvků a
kapela ještě dodává, že se jedná o monotématický příběh s tématem pohádky, zaměřující se na
imaginární planetu zvanou Vertalia, kde hlavní hrdina začíná svou cestu za objevením své vnitřní
pravdy a pravdy samotného života. Prostřednictvím výzev, kterým čelí během své cesty zpět na Zemi,
se spojí se svým vyšším já a vydají se na cestu, aby nakonec dosáhli vnitřního míru. Autorkou
hlavního textového tématu je vokalistka Nancy Mosová a hudebního konceptu klávesák George Halliwell.
Kytarové party si vzal na starost Gregory Koilakos. No a toto trio samozřejmě na albu doplňuje
nemálo hostujících muzikantů. FORTIS VENTUS budou asi nejvíce ze všeho přirovnávání k současným
Nightwish, i když přímo zpěvačka Nancy může evokovat vzpomínku na Tarju z období alba Once.
Ano, ty podobnosti s Nightwish tam jsou a já se prostě nemohu vyhnout jistým porovnáním obou kapel,
i když FORTIS VENTUS jdou odlišnou cestou. Zatím co se Nightwish tetelí na výsluní laciné pompéznosti,
tak FORTIS VENTUS mají strukturově složité aranže skladeb s trochu náročnějšími melodickými linkami,
skrývající se za nelaciné orchestrace. Díky tomuto bych řekl, že Řekové jsou tím pádem mnohem
zajímavější, než otrocky za každou cenu vstřícní Finové. S tím jde samozřejmě ruku v ruce i nápaditost
obou interpretů. Zatím co skládající Tuomas je cítit jakousi vyčpělostí, tak klávesák George se
umí správně ponořit do jednotlivých motivů, které díky tomu, že je zbytečně nerozvíjí, působí celistvě
a může na ně navazovat motivem zcela jiným. Tím skladby dostávají punc zajímavosti a ne rozplizlé
tuctovosti. Navíc umí FORTIS VETUS jít do pocitové hloubky. Ze zadoomané melancholie přechází do
jiskrného jasu pozitivna a skrze temnou hudební tvář probouzejí síly chtění jít dál. Ano, i tady
symfonično roztáhlo svá křídla, ale ne zase moc zbytečně ze široka. Navíc tahle symfonická křídla
jako kdyby měla oči, jež sledují pečlivě svůj cíl. A tím cílem je příběh ponurosti, tajemství i naděje
ve simulacích temných výzev dramatičnosti pokřtěných hrůzou i sebeuvědoměním se. Jestliže mi podobná
alba připadala jako hudební anabáze pro baleťáky na zamrzlém labutím jezeře se zlámanými kotníky,
tak FORTIS VETUS předkládají soundtrack plodnosti labutích žen s lehkostí tančících po setmění po
rozpáleném písku řeckých pláží. No a jestli některé velkohubé vyžírky s hvězdnými manýry symfonický
metal systematicky pohřbívají, tak novicové FORTIS VETUS udržují plamen zajímavosti tohoto
žánru stále ještě při životě. 15.6.2022 (Rock´N´Roll Hell [7/10])
Article | FORTIS VENTUS - Vertalia (2022) • Deadzine.eu