Hou, hou, hou. Tak tady máme dokonce dva disky, zabalené v parádním digipacku v post
moderním grafickém ztvárnění temnoty šedého zla ocelobetonové urbanistiky pravidelných
tvarů. Škoda, že pro tentokrát digipack neobsahuje booklet s dalšími zajímavými výjevy
obydleně neobydlených monstrosit lidského génia. Ovšem vydavatel Les Actures de L´Ombre
Productions pro tentokrát nesáhl pro vydání po absolutní novince, ale jedná se o reedici
výtvorů holandských WESENWILLE. Teda, tohle se týká především prvního disku, což je
reedice debutového alba „I: Wesenwille“ této kapely, které oficiálně uzřelo světlo šedi
roku 2018. No a na tom debutu je něco, čemu já říkám pravoúhlý black metal. Post black
metal, dotýkající se pekla velkoměst a stavitelsko projektantského neumění. Tíživá depresivní
atmosféra zmaru a odlidštění vládne albu, ale jako by ji nějaká nesourodost narušovala.
Jako by hudební nápaditost do něčeho narážela, jako slepec hůlkou do prosklených zdí po
obou stranách velmi úzké ulice. Kapela jde ve své tvorbě za hranice post black metalu,
což jako hrdinský čin překračování mezí nezoraných vyloženě lze pochválit. Jenomže jdou
za hranici, kterou z nějakého neznámého důvodu já nejsem schopen překročit. Je to jako
kdyby post metaloví Harakiri For The Sky a třeba i mysticky zadoomaní Monolithe iniciovali
ve své tvorbě Voivodovský progres. Na něco podobného jsem již loni narazil u kanadských
Maudiir, kteří mají s WESENWILLE téměř totožný grafický vkus při vyzdvihování ponižujících
dominant architektonického nevkusu na svých nosičích. WESENWILLE alespoň, na rozdíl od
Maudiir nezní tak kostrbatě a předlouhé skladby plynou mnohem přirozeněji a mají mnohem
silnější atmosferický potenciál ve stínech hranatosti. Potom namísto ódy, kde všichni svatí
pochodují světlem ulic, se ozývá ze skladeb pochmurné oratorium. Prcháme před samotou v
přelidněném světě pekla ze železa, skla a betonu. Je to skutečně jako kdybysme byli
uprostřed davu lidí sami a tykáme si pouze s chladem bezduché architektoniky, jakožto
vnuceným dobrem pro život s antidepresivy, kde sny o krásném žití jsou krutě zvrácený
žertem uniformity. Dá se říci, že to samé obsahuje i disk druhý a jak již název kompletu
naznačuje, tak jde o živák, který byl pořízen loni v březnu. Ten obsahuje dvě skladby z alba
debutového, dvě skladby z druhého alba „II: A Material God“, který byl v době pořizování
živého záznamu aktuální novinkou a potom se tam na závěr objevuje skladba zbrusu nová.
Na tomto živáku můžete probírat tedy skladatelský vývoj kapely, který já jsem patrně nepostřehl.
Ovšem o nějaký vývoj zde vůbec nejde. Důležité je, že všechny skladby mají svou neměnnou
a patrně do skonání světa pořád aktuální atmosféru. Ovšem zajímavostí druhého disku je
zvuk. Je to skutečně nahrávka z vystoupení? Vždyť tohle by mohlo jít do prodeje jako studiová
záležitost a nikdo by patrně nic nepoznal. Ono totiž kolikrát i studiová alba mívají horší
zvuk, vydávaný za undergroudový. No a jsme tedy na konci. Pokud se někdo rozhodne absolvovat
oba dva disky najednou, tak jej čeká téměř hodinu a půl velmi neveselý emotivní zážitek.
Potom by člověk taky mohl vzít všechen semtex, který na světě najde a mohl by se pokusit
odpálit všechny ty strašidelné krabice, jímž kultivovaní otroci říkají domovy. No a jestli
byl tohle přímo záměr kapely, tak je ten záměr vcelku povedený. 28.5.2022 (Rock´N´Roll Hell [7/10])
Article | WESENWILLE - I: Wesenwille & Live At Roadburn [kompilace] (2022) • Deadzine.eu