Když se řekne název státu Chile, tak se většině metalistů nevybaví nic, pokud se
nevěnují zároveň zeměpisu, horolezectví, či fauně a floře atd., nebo zmrzačené
historii Inků kolonizačním Španělskem. Samozřejmě, že čeští postarší spoluobčané
si mohou pamatovat jméno státu Chile i z nejakčnějšího dvojdílu proletářské propagandy
Třiceti případů majora Zemana - Rukojmí v Bella Vista, což byl fakt na tu dobu povedený
akčňák a Jirka Hradec český Bond. S tímto možná bude známo jméno i Augusta Pinocheta,
despotického vůdce státu, který vojenským převratem nahradil ještě více despotujícího
vůdce. Jenomže on byl prý protestant a původní dobyvatelé země katolíci. Navíc je
vcelku známo, že ty víry lidé v Latinské Americe brali tak nějak po svém, čiže
vznikaly kolikrát víry nové, pouze se stejným jmenovatelem. Kazatelé víry prostě museli
upravit kázání tak, aby nebyli domorodým lidem staženi z kůže. Tak mě člověče poser,
proti čemu mají tamní horští vůdci black metaloví se svojí zapřenou hořkostí válčit?
Jenomže chilští DECEM MALEFICIVM na svém debutovém albu „La fin de Satán“ nechtějí
válčit, vraždit ani požírat nehodícího se zaživa. Oni chtějí otevírat brány vědomí.
Propojit světy snů, fantazie a reality tak, aby se lidské vědomí vydalo novým směrem.
K tomu jim dopomáhej bezbožný bůh a jejich atmosferický black doom metal. I když pomalé,
přesto nechutně nevraživé elementy jako by pocházely ze strastí reality a jejich
krutá cnost démonizuje štěstí temnoty. Hodně zadoomané pasáže hořkosti snad jsou kopulující
noční můry nechtěných snů, které svým způsobem nejsou až tak deprimující, neboť po
probuzení můžete své sny vykládat opačným způsobem, kde může zapracovat i fantazie tak,
že se ani v nicotné věčnosti nebudete alespoň chvilku cítit jenom jako smítko v oceánu
zoufalství. I když opět povedený digipack od Les Acteurs de l'Ombre Productions nehýří
zrovna nejtemnějšími barvami, tak samotná exploze prázdna v vás zasáhne zdaleka.
DECEM MALEFICIVM nejsou normální kapelou. Jsou hodně emotivní kapelou a jejich hříšnou
necitlivost nespolkne každý. Oni nepředvádějí nic novátorského, i když jistá avantgardnost
je z alba cítit. Přesto zaujmou trýznivými kytarovými linkami melodické sveřeposti,
kterým přidávají pikantnost kosmicky syntetické operní klávesy, které vás posílají do
jiné dimenze. Možná svou samostatnou kategorií jsou vokály. Tak nějak vévodí ona black
metalová rašple, která sem tam přejde do chroptícího death metalového projevu. Sem tam se
objevuje i jakýsi spílající čistý vokál. Co ovšem dodává zvláštní fluidum, jsou mysteriózně
znějící chorálovité vokály. Trochu jsem se zprvu lekl, jestli si chlapci neukousnuli větší
sousto, než můžou sežvýkat. Jenomže ne. Tohle je přesně to, co dělá kapelu DECEM MALEFICIVM
v black doom metalu zajímavější. Kapelu, jejichž album „La fin de Satán“ je hodno poslechu.
Písničky jsou sice dlouhé a třičtvrtě hodiny je vcelku dlouhé martýrium utrpení. Asi bude
někomu připadat tohle album jako jeden monolit utrpení, s čímž svým způsobem souhlasím a
nemohu vybrat jedinou skladbu, která by mě zaujala více či méně. Jenomže kolikrát se ti
někteří rozhodnou vzdát se vrtat v takové monolitu. Jenomže proč se v něm vrtat, když stačí
se o něj opřít a cítit vnitřní vibrace. I v manželství nepotřebujete vedle někoho ležet,
ale být s ním a soucítit. Francouzský label Les Acteurs de l'Ombre Productions nesahá
zrovna moc často po zahraničních kapelách a věnuje se své hodně zajímavé produkci. A když už
sáhnul, tak to pro mě většinou nebylo to pravé ořechové. Ale v tomto případě je volba pro
vydání alba neznámé chilské kapely z mého pohledu trefou do černého black metalového. 22.11.2019 (Rock´N´Roll Hell [7/10])
Article | DECEM MALEFICIVM - La Fin De Satán (2019) • Deadzine.eu