Album „Apocalypse (Requiem)“ francouzkých black metalových symfoniků AKROMA patří
mezi ty, které dáte na první dobrou a vcelku s nadšením dáte i další a další poslech.
Samozřejmě tohle není pro satanáše uctívající ryzí underground pekelných zmetků, neb je
to plné vášnivosti kultivovaných aranží. Ano, AKROMA využívá možností košatosti
symfonických alotrií, ale nespadá do kategorie kapel, které zakoply o bludný kořen
pompéznosti, ze kterého tulák nenajde cestu ven a kolikrát vlastně ani dovnitř. AKROMA
vydatně využívá symfonických prvků, bez toho, aby nezapomněli na jakousi práchnivou
písničkovost a zároveň zůstali pekelně ostří. I když i ta ostrost může být pro mnohé black
metalisty dvojsečnou zbraní. Jejich black metal se spíše zakládá na heavy metalovém riffování
s poddajnými melodiemi, s podáním bouřlivé thrash metalové razance. Jo, kolikrát mi symfonické
spolky připadají jako vědecké týmy zabývající se zkoumáním DNA pohádkových bytostí. Ale
AKROMA řádně šťourá zuhelnatělým klackem do bahna bizarností. Sice se nesnaží tvářit
jako schvácená herka o soudným dnu a zbytečné splašenosti se AKROMA vyhýbají, ale atmosféra
alba jako by spíše evokovala vnitřní apokalypsu. Tu, co se odehrává v nás a ne kolem nás,
i když vzájemné depresivní ovlivňování mikrokosmu a makrokosmu se nevylučuje. Kytarové souboje
se symfonickými fúzemi jako by prozrazovaly, že nemíříme do pekla, ale že my sami jsme
peklo samo a rozum se mění v myšlenkovou hysterii. Tomuto zdání hodně napomáhá i vokál, který
je na black metal lehce atypický a zasahuje do hysterické uječenosti, která nemusí být zrovna
všem lidem dobré vůle po chuti, ale z mého pohledu svůdně maluje apokalyptické výjevy vševidoucích
šílenců. Tomu ječáku sekunduje dramatický growl, kolikrát na hraně funerálního rouhání, ale
dekadenci romantické bezradnosti korunuje ženský operní vokál. Kapele AKROMA se podařilo výborně
skloubit košatost symfoniky s vražedným metalem a famózní dramatickou atmosférou. To nebývá
zrovna častým jevem. Většinou někdo dává něčeho více než ostatního a kolikrát na jednu ze tří
ingrediencí poněkud zapomenou a většinou je to atmosferická složka. Jak jsem předeslal v úvodu,
tak francouzská AKROMA stvořila album, které dáte hned na první dobrou a s nadšením budete dávat
opravdu další poslechy. Přesto i takto povedených alb není zrovna málo a trochu zajímavé překvapivosti
by možná nezaškodilo. Přesto dvě skladby přeci jenom z celého alba vyčnívají. „Sanctus“ je nebezpečně
dráždivá a dramaticky gradující. Svým způsobem se jedná o nejmelodičtější a zároveň o nejtvrdší
skladbu alba. Prostě nádhernej skvost symfonické zčernalosti. Ovšem mou hymnou je závěrečná
„In Paradisum“ snad i lehce koketující s avantgardou, která v závěru jde až za hranice black metalové
hysterické romantiky. 12.6.2017 (Rock´N´Roll Hell [8/10])
Article | AKROMA - Apocalypse (Requiem) (2017) • Deadzine.eu