Kanada, Britská Kolumbie, Vancouver. Institut pro nenormální výzkum normálních věcí,
oddělení technických výkresů a normalizace. U rýsovacího prkna číslo čtyři postává nový
praktikant a má za úkol do technického výkresu geometricky zakreslit death metalové
EP „Vessel“ místních ABRIOSIS. Jak vidíte, je to úkol pro nováčka relativně složitý,
nikoliv však nejnáročnější, jakého se mu mohlo dostat. Pro typickou death metalovou
záležitost, zejména pak z raného období, by geometrický tvar tvořila spíše přímá linka
s kótami kadence motivů a rytmů, která by decentně měnila směr pod různými úhly nahoru a
dolů v závislosti dělení na sloky, refrény a mezihry se státními normami spojovacích článků
jednotlivých částí, jako jsou přechody obvyklé, méně obvyklé či neobvyklé. Délky jednotlivých
úseček jsou přímo úměrné časovým údajům nahrávky, i když používáme různá měřítka v závislosti,
zda je zakresleno celé album, samotná skladba či detail určitého momentu ve skladbě.
Zde, jak vidíte na rozpracovaném výkresu, se jedná spíše o propracovanější technickou verzi
death metalu. Základní kostra se opravdu skládá spíše ze spousty kratších úseček a časté
kóty i v přímějších linkách naznačují kadenci jednotlivých motivů i sekvenci úderů, která
je opravdu hustá, i když ne nejhustší z těch, co jsme se tady již pokusili geometricky
zakreslit. Určitě však bude zapotřebí rozpracovat jednotlivé detaily, pro přesnější geometrické
zakreslení podstaty skladeb. Síla jednotlivých čar pak značí intenzitu brutality nahrávky.
Zde je využíváno převážně hodně silných čar, což znamená, že se jedná o brutální death metal.
Jak vidíte normy o přechodech sice neuvádějí nic, že by se mělo jednat o přechody neobvyklé
až atypické, přesto úhly navazujících úseček jsou vcelku dramaticky velké, i když ne tak
drasticky, aby na ně nestačil obyčejný úhloměr. O relativní propracovanosti mluví i to, že
téměř žádná z dalších úseček motivů se nevrací zpět k podobě z některé předešlých. Nanejvýše
se s nimi stávají rovnoběžné. Ty úsečky, doplněné o vlnovky, jsou motivy doprovázené
melodickou linkou. Také velmi častý jev této nahrávky, na kterém se pouze mění hustota
zakřivení. A všiměme si třeba těch hodně vybočujících úseček, které se pod různými zlomy vrací
zpět do celku. To jsou kytarová sóla a počet úseček a velikosti úhlů jsou přímo úměrné
složitosti a melodičnosti sóla. Těch, jak vidno z výkresu, se zde až tolik nenachází.
Zato si můžeme povšimnou častých shluků úseček, které se nikam nevrací a budí dojem slepých
uliček. Tak to jsou všelijaké vyhrávky. A zajisté si ve výkresu všimnete i hodně krátkých,
samostatných úseček různých délek. To jsou pisklavé tóny nebo flažolety. Ne příliš často,
přesto na výkresu můžete narazit na dvě rovnoběžné úsečky v minimální vzdálenosti od sebe.
Zdvojených motivů se tedy obávat nemusíte. O to častěji můžete narazit i na několik
rovnoběžných úseček najednou s minimálními vzdálenostmi mezi sebou, ne však vzdálenostmi
konstantně stejnými. Takto se vyjadřují geometricky různé disharmonie a vrstvení tónů,
jejich věrohodnost zakreslení bývá to nejtěžší. Oproti tomu nejméně komplikované se určitě
zdají být vlnovky, které znázorňují zpěv. Jak vidíte, jsou zde především vlnovky
znázorňující hrubý hluboký vokál, které jsou přerušované a všechny vedeny povětšinou v jedné
rovině. Ale jsou zde často vkládány i vlnovky jemnější tenčí čarou znázorňující screaming
a ty bývají křivičně zahnuté jak směrem dolů, tak nahoru. Málo kde zahlédnete, že by byly
dvě vlnovky vodorovně nad sebou, či se překrývaly, podle čehož můžete správně usuzovat, že
by ve skladbách bylo využíváno dvojzpěvu. Možná, že tato geometrická zobrazení jsou mnohem
větším uměleckým dílem než death metalová alba samotná, ale ve své podstatě jsou naprosto k
ničemu. I když se dá spousta věcí změřit, spočítat, zapsat i graficky znázornit, tak to
nikdy nevyjádří touhy a pocity muzikanta při tvorbě a ani to nevypovídá nic o možném
ztotožnění se posluchače se záměry stvořitele. Tedy než začnete probírat EP „Vessel“
kanadských ABRIOSIS na vědecké bázi nepravidelnosti Morseovy abecedy, tak byste si měli
přebrat sami v sobě, jestli chcete poslouchat muziku, nebo jen filozoficky machrovat. A
muzika ABRIOSIS, i přes svoji brutálně technickou podstatu, není o machrování, ale o
pocitech. O pocitech, které se nemusí ztotožňovat s vašimi, ale o pocitech ze srdce, o
pocitech co mají co říci. 12.3.2014 (Rock´N´Roll Hell [7/10])
Article | ABRIOSIS - Vessel [EP] (2012) • Deadzine.eu