V roce 1987 jsem byl plný thrashe, ale také experimentování a sci-fi prvků,
které v té době moc "nefrčely". Hledal jsem něco jiného než temnotu, peklo, svět
smrti a potoky krve. Hledal jsem mimozemské civilizace, vesmírné koráby a kyberstroje.
Moji kamarádi to věděli, že jsem do toho celej blázen, a když mi jednou přinesl spolužák
kazetu Voivod - "Killing Technology", se slovy, že tohle by se mi mohlo líbit, našel jsem
svůj svět. Svět Voivod. Logo skupiny mě okamžitě uchvátilo a obal se mi také moc líbil.
Sci-fi jak má být. K neuvěření jsem tu kazetu otočil více jak 10x a pořád jsem neměl dost.
Byla to neuvěřitelná porce velmi zvláštního, místy až psychedelického metalu. Celý koncept,
který popisoval v některých v surrealistických příbězích vzestup a pád cizího vesmíru mě
samozřejmě dostal. I když Voivod byli hodně sci-fi, jak říkali kamarádi, tak nezapomínali
na sociálně-kritický pohled událostí na naší Zemi. Vždycky se zajímali o dění v naší společnosti
a ve svých textech se opírali o problémy, které zde byly.
Rok 1986 byl rokem reálného nukleárního ohrožení pro obyvatele Země, kdy jsme mohli být přikryti radioaktivním závojem
doutnajícího Černobylu. Tato skutečnost našla svou hudební podobu ve skladbě "Overreaction".
Proměnlivá záležitost plná energie je "Tornado". Strhující příběh o vesmírné lodi - vesmírném
vězení, kde byli uvězněni a odsouzení lidé za své zločiny, našel své místo ve "Forgotten in Space".
Je to nejlepší místo, kde mohou být. Je to nejlepší místo, kde budou. Je to místo, kde stráví
svůj čas...
Další realistická vize o vědcích provádějících testy na lidech, se pro změnu objevuje v
"Ravenous Medicine". Výborný kousek, který má skupina stabilně zařazený na svém koncertním
playlistu. Album pak uzavírá "This is not an Excercise", nelíbivá vize dehumanizace. Jaká je
budoucnost? S odkazem, že není moc času... Působivé a skryté poselství k lidstvu, které se blíží
ke svému konci. Nepříznivé vize téměř současné, kdy člověk začíná ztrácet základní přirozené
instinkty, ztrácí kontakt s přírodou. Země je do krajnosti přetížena přemnoženým lidstvem,
jehož větší část pouze od Země bere a nic dobrého do ní nevrací. Vzrůstá počet bezohledných
chamtivců a sobců. Ten, kdo tuto situaci pozorně sleduje, velmi snadno zjistí, že Zem se
začíná bránit a lidstvu vrací stále tvrdšími údery svá poranění. Záplavy nebo zemětřesení.
Podle předpovědi dalšího vývoje přijdou další záplavy. Protiváhou za ponořené souše pak bude
změna klimatu a jeho prudkého ochlazení. Není čas se nad tím zamyslet. Není moc času...
Hudební materiál na albu je daleko zajímavější než jeho předchůdce z roku 1986, kde se
v konceptu alba sám Voivod nazval Korgüllem Exterminátorem a započal dobývání Země, která
zmítaná dalšími nukleárními válkami, se pomalu stává mrtvou pustinou. Chaotický výraz této
party však neustupuje do postraní, ale uřvanější pasáže jsou nahrazovány jemnějšími vokály a
systematicky přesnými mezihrami.
"Killing Technology" je fantastická deska a možná jen díky svému načasování, kdy posluchači
ve světě kapel, jako jsou Slayer, Metallica, Iron Maiden, Anthrax, Kreator či Sodom nebyli až
tak připraveni na tento hudební psychedelický projev. S touto fošnou neuspěli tak, jak by asi
htěli (osmdesátá léta byla úžasným obdobím pro metal a vzniklo několik neuvěřitelným alb).
Každopádně tímto albem Voivod prolomili jisté hranice hudebního chápání. Jejich texty,
skryté významy pod dalšími významy se staly důležitým aspektem a za zmínku také stojí fakt, že
od "Killing Technology" jsou jejich desky od sebe hudebně značně rozdílné...
Takže kdo má rád Voivod a chce se vrátit do let, kdy se velký vliv King Crimson promítnul
do světa metalu, poslechněte si "Killing Technology". 12.1.2012 (powerhome [10/10])