Ikona českého heavy metalu, zpěvák a legendární frontman Arakainu, Aleš Brichta se
v roce 2010 pokusil atakovat zahraniční pódia a s deskou v angličtině přesvědčit
promotéry o svých kvalitách. Jako materiál mu posloužily jeho starší hity a pár cizích
písniček, většinou s novým textem. Sice se zatím žádné zahraniční tažení neodehrálo,
mezi fanoušky se však alespoň dostal limitovaný náklad raritní desky pojmenované podle
Alešova staršího projektu GRIZZLY.
Nového Grizzlyho otvírá brilantní kousek "Good News From Heaven", tedy "Peklo už čeká"
z alba "Divadlo snů", pokračuje se poněkud étericky laděnou peckou (avšak méně, nežli
originální verze "Než přijde ráno" z již klasického "Rána ve dveřích armády spásy")
"Stop The Morning", oba kusy se pyšní skvělou atmosférou a výtečným zpracováním textu,
kdy byla zachována pouze původní myšlenka, ovšem žádné doslovné překlady se nekonaly.
Za textařské zaškobrtnutí považuji až "The Last Legionary", tedy "Posledního legionáře" z již
zmiňovaného debutového dvojalba ABBANDu, lyrika už místy moc dobře neklouže, ono není sranda
překládat všechno doslovně z češtiny do angličtiny a ještě k tomu si udržet rýmy, frázování a
tak dále. Bojím se, aby nezainteresovaným posluchačům dával ten text smysl. A navíc se ta
skladba docela vleče. Oproti tomu asi nejlepším kusem na desce je balada "Grains Of Sand",
tedy klasika "Barák na odstřel" ve stejně tklivém a nostalgickém, avšak daleko hardrockovějším
hávu. Stejně tak, jako na svém narozeninovém koncertě oprášil Brichta "svou" hitovku "Nevěřím"
z debutu Pavly Kapitánové - budiž jí země lehká. "Don´t Belive" zároveň představuje klid před
bouří "Send Them To Hell", "Deratizerem" z předešlé studiové desky. Musím říct, že nový anglický
text, nic proti tomu původnímu, ten mi sedí taky, dává daleko větší smysl a od prvního poslechu
jej nemůžu dostat z hlavy. Rychlejší tempo a další zpěvný megahit představuje kus "Heart Of
Machine", jenž paradoxně vůbec nepochází z Alešovy dílny, ale ze zatím poslední desky
Motorbandu, jehož kytaristé v době nahrávání GRIZZLY tvořili kytarovou úderku Brichtovy kapely.
A na vlně tuzemských autorů pokračujeme dál s coverem "Sleep Sweet Lucien", v originále "Lucie"
od kapely LUCIE (při poslechu toho textu jsem si říkal, jestli Aleš nemyslel na upíří slaďák
"Interview s upírem"). Došlo dokonce i na projekt HATTRICK a zlidovělou píseň, kterou hrají jak
Aleš, tak Alkehol na svých vystoupeních - "Nechte vlajky vlát", tady "Born To Win". Deska pak
dále pokračuje ještě dvěma dalšími covery, jedním málo známým: "Ride The Sky" od kapely
LUCIFER´S FRIEND, sice dobrým, ale těžce zaostávajícím za originálem, a jedním veleznámým
(či snad vlezle známým?) "Pearls In Her Hair" - tady bych vyzdvihl především to, že oproti
jiným coverům (snad až na "White Dove" od SCORPIONS) v ní chybí zvuk varhan, což je určitě
zajímavá změna. Závěr alba pak patří songu "Grizzly", který ale své původní podobě
"Není nutný plakat" z demáče "Grizzly", nahraného někdy na přelomu tisíciletí, kdy Aleš
po odchodu z ARAKAINu sestavoval novou kapelu, nesahá ani po kotníky.
Nová sestava se na desce perfektně předvedla, ale jak se později ukázalo, zrovna dlouho se
ve společnosti Aleše Brichty neohřála. Okolnosti odchodu těchto výborných, až špičkových
muzikantů jsou v dnešních dnech při nejmenším podivné, tady však není prostor k jejich
rozebírání - k tomu snad dojde v připravovaném rozhovoru. Ještě je na místě dodat, že
Aleš má stále relativně slušnou hlasovou kondici, alespoň na deskách ano. No, spíše hodně
relativně - musíme brát v potaz, čím vším si jeho hlasivky procházejí a již prošly a pak se
nemůžeme divit, že už Alešův hlas vyzní jen v nejklidnějších pasážích, zatímco všude jinde to
drhne, a když přijde na zakřičení refrénu, musí mu pomoci tu sboristé, tu sboristky.
Je to tak, na Aleši Brichtovi se podepisují roky ryze rockerského života, ale jinak muziku,
tu dělá stále ještě obstojnou. 26.9.2011 (Rocker-Tialk [9/10])