MORBID ANGEL - Illud Divinum Insanus (2011)


Je mi smutno, jak už mi hodně dlouho v souvislosti s muzikou nebylo. Mohl bych začít tento článek hysterickými výkřiky typu "prodám nové CD, 100%stav, po dvanácti posleších" či "MORBID ANGEL - 6.6.2011 R.I.P.", ale raději jsem si dal čas, provětral hlavu a nechal vychladnout emoce. A zůstal smutek a rozladěnost. Je v životě pár jistot, na které by člověk vsadil prakticky cokoliv, a které když padnou, zanechají v jedinci pocit těžkého zklamání a neschopnosti uvěřit změně faktu. A v případě srdcové záležitosti to platí dvojnásobně. Ano, opravdu nikdy bych nevěřil, že tato legendární ikona a kultovní kapela Morbid Angel může přijít s TAKOVOU deskou, navíc po 8 letech čekání! S deskou, která je nudná, zbytečná, nejenže nebaví, ale velice často až prudí, která je, nebojím se říci, ostudná. A která dává jasně najevo několik skutečností.
Tou první je to, že skončila jedna epocha. Epocha, kdy stylu zvanému death metal skoro čtvrt století vládli králové, kteří byli esencí čistoty stylu a erbem jeho ryzosti a životaschopnosti. To vydáním novinky "Illud Divinum Insanus" padlo a trůn zůstal opuštěný a prázdný, a jestli na něho někdo v budoucnu bude mít tu čest usednout, bude už jen kralevic. A je neuvěřitelné, že k tomu došlo takovým způsobem. Další potvrzenou skutečností je fakt, že návrat Davida Vincenta byl fatální chybou, která morbidnímu anděli spálila křídla a zadusila ho. Ať si každý myslí, co chce, ale nikdo mi nevymluví, že tenhle narcisní egoista je v současnosti pro Morbid Angel pohromou (v bookletu titulovaný dokonce Mr.). Kapela a její managment sami nejlépe znají pravou příčinu jeho návratu, vnucuje se však myšlenka, že není vše čisté a v pořádku, když někdo v roce 1996 komando opustí pro rozdílnost v názorech lidských i hudebních a v roce 2004 se vrátí, aniž by se v něm cokoliv z toho změnilo, a poznamená takovou měrou chod seskupení. Od Vincentova reunionu je Morbid Angel jen vlastním revivalem bez invence a jak se zdá, leader Trey Azagthoth ztrácí své dominantní a vůdčí postavení v kapele. A právě s Azagthothem souvisí další nepříjemné zjištění a další z potvrzených skutečností a to, že tenhle sympatický a inteligentní chlapík umělecky vyhořel a možná i proto ruku v ruce s Vincentovým podílem na tvorbě nový materiál zní tak, jak zní. O to více zaráží, proč tedy nová deska vznikla, zvláště když je evidentní, že nehrozila potřeba uvolnění tvůrčího přetlaku a ještě k tomu byl ze zdravotních důvodů mimo hru další veledůležitý člen Pete Sandoval. A možná je lepší ani do zákulisí moc nevidět...
A tak jediné, co se nezměnilo, je dodržení tradice spojené s pojmenováním alb podle abecední návaznosti. Po vložení kotoučku do CD přehrávače se na napjatého posluchače vysypou první dva tracky a od té doby už nic není, jak bylo. Sterilní a nudné intro "Omni Potens", které má atmosféru asi jako tvorba Therionu v posledních letech, se dá ještě přežít, ale pak se spustí paskvil pojmenovaný "Too Extreme!" a je zle. Instinktivně saháte po bookletu, zdali jste vložili správné CD, ale to už v nesmyslném a odpudivém pseudo techno rytmu poznávate Azagthothovu kytaru a ke svému zděšení se utvrdíte v tom, že opravdu právě posloucháte nový Morbid Angel. Přátele, bez přehánění je to opravdu hrůza a děs. Tahle "skladba" odhaluje vlatně základní problém celé desky. Tím je snaha o údajnou inovaci výrazu kapely, experiment a hledání nových a neprobádaných teritorií extrémní muziky (už ne death metalu...), jenže kámen úrazu je ten, že Morbid Angel nic neobjevili, vždyť podobných hybridů death-rock-industriálů a já nevím čeho všeho jsou tuny, tak jako interpretů těchto výrazových prostředků na rozdíl od Morbid Angel šikovně využívajících a už od devadesátých let tvořících kulisu mnoha rockových klubů. Navíc práce s těmito otřelými a profláknutými prvky je v případě floridských nešťastná a jejich zakomponování do tvorby zní nepřesvědčivě a hlavně vede k výslednému rozpačitému efektu, a působí trapně a neskutečně nudně. Poslouchat kapelu v těchto fázích je doslova utrpení. Jak jsem zmínil, na hranici poslouchatelnosti nahrávku drží jen Azagthothové charakteristické riffy a beglajty, na vysoké úrovni zůstaly také jeho sóla, to vše je však pouze řemeslně dobře odvedená práce, oživení a nápady bych směřoval spíše právě sem. Ale zpět k skladbám samotným. První skladbou, kde lze Morbid Angel identifikovat bezpečně, je "Existo Vulgore", která jakožto upoutávka na netu oficiálně kolovala už nějakou dobu před vydáním desky a která je pohříchu možná nejlepší skladbou desky a patří mezi 3-4 skladby, které snesou trochu přísnější měřítko. Žel i zde se nedočkáte ničeho, co by zavánělo příchutí něčeho nového a v případě Morbid Angel neslyšeného, takže když už konečně příjde to, co od morbiďáků očekáváte, tak vám předloží jen vyluhovaný extrákt z minulých desek, hlavně pytlíky s aromá alba "Heretic" projdou varem povícekrát (jen s odlišným zvukem...). Čtvrtá v pořadí "Blaade for Baal" je jednou z těch čtyř, které by se daly nazvat jakýmsi standardem skupiny, kde za vypíchnutí stojí opět hlavně Treyova sóla. Jede se v klasickém rychlém tempu, "náhradní" bubeník Tim Yeung dostává příležitost se trochu ukázat, přesto se nemohu zbavit dojmu, že se na této desce při nahrávání musel docela nudit a zdaleka nedostal příležitost předvést své přednosti, jako např. v Divine Heresy. Když už jsme u personálního obsazení, druhého kytaristu Destructhora nijak nezmiňuju z důvodu, že jeho hudební přínos pro vznik desky jsem neodhalil, o Davidovi Vincentovi jsem už svůj názor napsal. Jeho průměrný vokální i hráčský potenciál je myslím znám. Takže po dvou standardkách máme pátou v pořadí "I Am Morbid" a i poslední zbytky naděje jdou do hajzlu. Jakože rockové pojetí skladby nezastře absenci nápadů a pocit trapnosti nevyváží ani kvalitní řemeslná práce Azagthotha. Za zmínku stojí i textová stránka alba, která nejen v této skladbě je mírně řečeno rozpačitá, a tak jako v téhle halekačce je zarážející (alespoň pro kapelu formátu Morbid Angel). Přiznám se, že při prvním poslechu jsem to na tomto místě vzdal, šel si pustit "Formulas.." a nevěřícně se vyrovnával s tím, že doby, kdy tvorbu Morbid Angel zdobila specifická aura tvořená hlubšími texty, hudební nápaditostí a originalitou (o živočišnosti a síle ani nemluvě), je nenavrátně pryč. A zase zpět k novince. To už jsme v polovině alba. Šestka "10 More Dead" pokračuje v nastoleném trendu zbytečných skladeb, kterou kdyby natočil jiný interpret, tak po ní možná nikdo ani neštěkne a i u Morbid Angel po nějaké době upadne do zapomnění... Přichází chvíle ještě těžší. Další nehorázně nudná pič...na s názvem "Destructos Vs. the Earth / Attack" je už opravdu zkouškou i pro ty nejotrlejší. Moc bych se nedivil, kdyby nejen u těch nejortodoxnějších to byla zároveň písnička poslední, kterou z alba slyšeli. Treyi, jak jsi mohl tohle připustit!? Tady by někdo opravdu za svůj "inovativní" přínos pro tvorbu nového materiálu zasloužil řemenem přes kule. Pak přichází poslední ze světlejších momentů desky, dvojice skladeb "Nevermore" a "Beauty Meets Beast", které zase na chvilku dají vzpomenout na Morbid Angel, i s oním pocitem deja-vu, že takhle to tu přece už bylo. No, a závěrečné dva tracky (záměrně nepíšu skladby, tohle pojmenování by v tomto případě byl nemístný přepych) "Radikult" a "Profundis - Mea Culpa" svou nevýrazností, infantilitou a prostotou člověka dorazí úplně. Pak už je utrpení konec.
Je neuvěřitelné, že na tohle jsme čekali 8 let a že za tu dobu kapela nedokázala složit materiál, kterým by přesvědčila o oprávněnosti tak dlouhého čekání. Navíc zpochybnila důvod své další existence, poskvrnila to, co za dobu své kariéry vytvořila, a já prosím, aby to už zabalili. Chci je mít ve svém srdci jako nejpřednější tvůrce a leadery stylu, jako autory nejlepší death metalové desky všech dob - "Altars of Madness", kultovních a nesmrtelných alb "Blessed Are the Sick", "Covenant", "Domination", vzpomínat na Tuckerovou éru zdobenou veledíly "Formulas Fatal to the Flesh" či "Gateways to Annihilation", na doby, kdy byli silní, důvěryhodní a opravdovými králi. Trůn zůstal prázdný a přes neskutečné množství kvalitních deathových kapel, ať už starších či služebně mladších, nikdo nebude už takovým charismatickým a osobitým panovníkem, jakým Morbid Angel byli. Díky i za tisíce kapel, které jste ovlivnili, a už nic netočte, morbidní andílci. R.I.P.

P.S.: Prodám nové CD Morbid Angel - "Illud Divinum Insanus", 100% stav, 12x hrané. 8.6.2011 (prepil [4/10])



Article | MORBID ANGEL - Illud Divinum Insanus (2011) • Deadzine.eu





© 2024 Deadzine.eu
deadzine[at]proton.me